Over het Ensemble

Euritmisten
Afra Cnoops, Magali Müller Peddinghaus, Edwige Pottier en Geesiena Stradmeijer zijn de Four Friends: deels docenten van de Opleiding Docent Dans Euritmie, Leiden, komend uit verschillende windrichtingen en allen opgeleid bij Werner Barfod in Den Haag.

Hans Woudenberg/cello piccolo
Gedurende zijn lange loopbaan ontwikkelde Hans zich op veel verschillende gebieden: van barok- tot nieuwe-muziek, van kamermuziek tot solorepertoire, van opera- tot balletmuziek. Er werden verschillende soloconcerten voor hem geschreven. Zijn speciale interesse gaat de laatste jaren uit naar samenwerking met andere kunstdisciplines.

Yvonne Gerner/spraak
Tussen 1988 en 1999 was Yvonne docent spraakvorming aan de toenmalige Academie voor Eurythmie en tevens sprak zij voor het Nederlands Eurythmie Ensemble. De afgelopen vijftien jaar verbleef zij grotendeels in Mali waar zij een ecologische gemeenschap opbouwde. Na 22 jaar is zij tijdens haar verblijf in Nederland de samenwerking tussen spraak en euritmie met de Four Friend voor dit project weer aangegaan.

Rob Barendsma/regie
Rob heeft met zijn grote kunde en passie voor de euritmie en de Oude Muziek regie gevoerd bij het instuderen van de Sarabande en Double.

Over het programma

Johann Sebastian Bach, Sarabande en Double uit de Partita Nr.1 BWV 1002

Opvallend aan deze Partita is dat alle delen worden gecomplementeerd door een Double.
De Sarabande met zijn meer trage en expressieve stemming heeft een Double die juist een licht en speels karakter heeft. Een tegenstelling dus, alhoewel beide delen muzikaal helemaal hetzelfde opgebouwd zijn.
Bach schreef dit stuk voor viool, de Four Friends kozen voor de cello piccolo vanwege zijn diepere klank.
De polyfonie in deze Sarabande daagt de groep uit tot het vormen van een sterke samenklank in de beweging ten opzichte van een meer individueel karakter van het enkele gebaar.
De gekozen gelaagdheid in dit gevarieerde bewegingssamenspel richt zich op de onderlinge tussenruimtes waar wisselende klankkleuren kunnen ontstaan.

‘Maria spreekt’ uit het 3e Mysteriedrama van Rudolf Steiner.

In deze sterk mantrische rede van de protagonist Maria wordt verteld dat het lichaam, wat wij op aarde bewonen, de mogelijkheden in zich bergt de door God geschapen wereld te herscheppen. Door dit te doen vormt de mens kiemen voor de toekomst van de wereld. De meest centrale zin in deze tekst is: ‘ Zo dient de mens de goden door zijn lichaam.’ Dus dienen door te doen, door te handelen.
Wat zijn die middelen die wij in onze lichamelijkheid hiervoor ter beschikking hebben? Hoe worden deze middelen in de euritmie benut? Hoe komen ze in de euritmietherapie tot inzet? Hoe dien je de goden door jouw lichaam?
Dit waren verschillende vragen die ons in het werkproces hebben beziggehouden.